Op ieder festival een BierPort?

Automatische biertap wint de NENnovation award 2021 in de categorie studenten

De wachttijden aan de bar op festivals, bij concerten, voetbalwedstrijden en andere evenementen zijn lang. Ook de kwaliteit van de biertjes laat soms te wensen over. Tegen de tijd dat je aan de beurt bent, is je bestelde bier al ‘oud’ omdat het met tientallen tegelijk al eerder getapt is. Volgens Davey Lindhout, Chief Commercial Officer (CCO) bij BierPort hoort de consument een beter biertje te krijgen voor de prijs die wordt betaald. Een biertje dat op temperatuur is, twee vingers schuim bevat en lekker bruisend is. Daar heeft Davey met zijn team iets op verzonnen.

Het studententeam van Fontys Economische Hogeschool Tilburg en de TU Eindhoven (TU/e) heeft een volledig automatisch tapoplossing ontwikkeld: BierPort. Met deze innovatie hebben zij de NENnovation Award 2021 in de wacht gesleept in de categorie studenten.

Studenten staan er natuurlijk om bekend dat ze graag een biertje drinken. Heeft dat bijdragen aan het bedenken van dit idee?

‘Op een bepaalde manier wel. De essentie van het probleem lag echter meer bij de wachtrijen om een biertje te krijgen in het voetbalstadion. De kwaliteit van het bier was vervolgens na de lange wachtrij ook vaak dramatisch. Ik vind inderdaad dat je als consument een bepaalde kwaliteit mag eisen van de horecagebieden. In mijn geval betaalde ik namelijk vijf euro voor een beker met een halve liter bier. Waarschijnlijk maakt het niet uit of je nu student bent of al jaren aan het werk, iedereen haat wachten en slechte kwaliteit.’

BierPort werkt eigenlijk net als een koffie-automaat, maar die kunnen vaak maximaal 2 kopjes per keer aan. Hoe zit dat met deze oplossing?

‘Onze biermachine kan volledig automatisch een bestelling van zes halve liters tappen in een traytje. Het enige dat je hoeft te doen is je ID te scannen, te selecteren hoeveel bier je wil, de betaling verrichten en vervolgens wachten tot je tray wordt getapt’.

Jullie hebben goed gekeken naar de normen voor voedselveiligheid. Heb je daardoor het ontwerp moeten aanpassen?

‘Tijdens het proces van mechanisch designen is er al rekening gehouden met de normen. Dit gaat natuurlijk niet in één keer perfect, dus we hebben gaandeweg wel wat aanpassingen moeten maken. Op basis van voortschrijdend inzicht en hulp van NEN hebben we nu een machine kunnen maken die aan alle normen voldoet.’

Waar liepen jullie tegenaan tijdens dit proces?

‘De regelgeving is erg streng wat betreft voedselveiligheid, logisch natuurlijk. Omdat er erg veel regelgeving is en normen zijn, is het lastig om alles overzichtelijk te houden zodat we niks vergeten. Daar komt de hulp van NEN natuurlijk enorm bij van pas.’

Hadden jullie verwacht dat je de NENnovation Award in de wacht zou slepen?

‘Om eerlijk te zijn niet. Het is lastig om een project, waarbij alcohol een factor speelt, als maatschappelijk vooruitstrevend neer te zetten. Achteraf gezien denken we daar anders over. Met het gigantische personeelstekort en ook nieuwe regelgeving rondom het schenken van alcohol, biedt ons apparaat een oplossing om verantwoord te genieten.’

'Met de vertaalslag naar een serieproductie is het de bedoeling dat we de Nederlandse markt gaan veroveren.’

Kan de organisator van een festival al een BierPort van jullie gebruiken?

‘Momenteel hebben wij een demonstratiemodel dat ingezet kan worden. We hopen in 2022 op te kunnen schalen, zodat we grootschalige festivals kunnen bedienen.’

Wat zijn de plannen van BierPort de komende jaren?

‘We zijn druk bezig om de stap richting commercialisatie te maken. Met de vertaalslag naar een serieproductie is het de bedoeling dat we de Nederlandse markt gaan veroveren. We hebben zeker de ambitie om ook internationaal uit te breiden, maar de focus ligt voor nu nog hier. In de toekomst zouden we het heel gaaf vinden als het apparaat multifunctioneel is. Dat houdt in dat de machine ook een frisdrank, wijn of andere drank moet kunnen schenken in hetzelfde traytje.’

Tip voor studententeams

Het is slim om al in een vroeg stadium van idee- of productontwikkeling na te denken over de relevante normen en/of eisen en deze in beeld te brengen. Hiermee voorkom je knelpunten wanneer je met je nieuwe product de markt op wilt en deze niet blijkt te voldoen aan de eisen. Het is ook heel leerzaam om jezelf te verdiepen in de ‘wereld van normalisatie’. Normen bevatten niet alleen eisen, maar ook zeer relevante kennis. En daarnaast kun je met normalisatie een product ook een flinke duw in de rug geven. Door te voldoen aan alle eisen, maar ook door zelf de standaard ‘te helpen zetten’, vergroot je het noodzakelijke vertrouwen in je product bij afnemers en investeerders.

Neem eens een kijkje op www.nennovationfunnel.nl en verdiep je in de wereld van normalisatie, ga op zoek naar normen, bekijk interessante praktijkcases en aarzel niet om je vragen te stellen.

Of kijk op www.nen.nl/onderwijs en ontdek het aanbod op het gebied van onderwijs en normalisatie: van workshops, onderwijsmodules tot gastcolleges en informatie over toegang tot NENConnect (een platform met samengestelde normcollecties).

Over de NENnovation Awards

Door middel van innovatie kunnen we vooruit. Door het gebruik van normen in innovaties, wordt de slagingskans van producten nóg groter. Met de NENnovation Awards stimuleren we het gebruik van normen in een innovatie.

De winnaars winnen praktische hulp bij de toepassing van normen. Naast de 'award' en de promotie die NEN biedt op diverse kanalen en in het netwerk van NEN, winnen zij per categorie verschillende prijzen. Meer weten over de NENnovation Awards en volgend jaar deelnemen? Kijk op nen.nl/nennovationawards.

Deel dit artikel