ONTWIKKELINGEN


Het jaar van TU Delft Solarboat Team in vogelvlucht
Luctor et emergo!

Deze Zeeuwse wapenspreuk komt direct naar boven als NEN terugkijkt op het jaar van de TU Delft Solar Boat. Het betekent: ‘Ik worstel en kom boven’. Het TU Delft Solarboat Team heeft laten zien dat je met doorzettingsvermogen en veerkracht grote prestaties kan leveren. In dit artikel worden alle hoogte- en dieptepunten belicht.

Het Solar Boat Team 2018-2019 bestaat uit 26 ambitieuze studenten van tien verschillende faculteiten aan de TU Delft. In één jaar tijd hebben de studenten het proces van ontwerpen, produceren en tenslotte de race met de zonneboot doorlopen. Met dit innovatieve project hebben zij nauw samengewerkt met de maritieme sector om de volgende stap in de scheepvaart dichterbij te brengen: duurzaam varen.


Het is mooi om te zien hoe het team zich op technisch gebied heeft ontwikkeld. Alle onderdelen van de boot hebben ze zelf ontworpen en gemaakt. De software geschreven, elektronische circuits ontworpen, foils (de draagvleugels) geproduceerd, een elektrische voortstuwing aangedreven door zonnepanelen gemaakt, koeling van belangrijke onderdelen ingericht. Dit met technische ondersteuning en advies van de sponsoren die allen zeer nauw betrokken waren.

Ontwerp

Elk jaar begint een nieuw team met het ontwerpen van een compleet nieuwe boot. Ze kijken naar de ervaringen en resultaten van voorgaande ontwerpen en beslissen dan over het ontwerp en aan welke races ze willen deelnemen. Dit team maakte de overstap van de 'onshore' categorie naar de ‘offshore’: zowel de Middellandse Zee als het Kanaal zijn als locatie voor een race geselecteerd. De ruige omstandigheden van de zee beïnvloeden ook de specificaties voor het ontwerp. Bovendien is het een trimaran. In plaats van een boot met één romp, heeft dit ontwerp er drie. Dit maakt het mogelijk om het oppervlakte van de zonnepanelen te vergroten naar 28 m2. Dat zijn 1100 zonnecellen. Elke keuze in het ontwerp heeft gevolgen.


Het team kreeg te maken met praktische uitdagingen: de boot was te groot om in de werkplaats van de Dreamhall te bouwen, waardoor ze moesten uitwijken naar een andere locatie. Vanwege de omvang was de boot modulair gemaakt, zodat deze voor het vervoer uit elkaar gehaald kon worden en 'handzamer' werd. De omvang van de boot betekent ook een logistieke uitdaging. Het modulaire concept maakte het extra bewerkelijk.

Testperiode

Een spannende tijd brak aan. Werken alle systemen naar behoren? De eerste 'dry runs' waren positief. Bij een tocht op het IJsselmeer ging het mis. Op onverklaarbare wijze verdween een van de foils. Verwoede pogingen om deze weer boven water te krijgen mislukten. Het team moest snel schakelen. Tijd om een nieuwe foil te produceren, was er niet meer. Een dapper besluit werd genomen: Monaco was nog steeds haalbaar, maar het 'vliegen', door het ontbreken van een van de foils, ging niet meer.

Monaco

Eenmaal in Monaco aangekomen voor de Offshore Challenge, de wereldkampioenschappen voor zonneboten bleef het spannend. Er moest 93 kilometer afgelegd worden. De boot was te groot voor de reguliere ligplaatsen en moest in het water worden gehesen met een hijskraan. De eerste dag waren er nog wat technische problemen. De dag des oordeels was daar. Was de boot gereed? Tijdens de korte race presteerde de boot en het team optimaal, werden derde in het klassement en zetten een nieuw snelheidsrecord van 35 kilometer per uur. Bij aankomst in de haven werd een brandlucht geroken. De hitte onder de zonnepanelen werd te groot. Het team besloot de zonnepanelen te verwijderen. De accu’s waren gelukkig al door de eerdere races al volledig gevuld met zonne-energie. Het Solar Boat Team behaalde, ondanks alle tegenslagen tijdens, de eerste plek!

Het kanaal

Het team had zich ten doel gesteld om het wereldrecord neer te zetten door Het Kanaal van Calais naar Dover zo snel mogelijk over te steken op zonne-energie. Direct na terugkeer uit Monaco ging het team weer vol vuur aan de slag om nieuwe foils te maken. Tegelijkertijd worden alle data gecheckt. Hieruit bleek dat de boot niet veilig genoeg was om de overtocht te maken. Het team is ongelooflijk trots op de behaalde winst in Monaco, maar had het liefst ook de overtocht van het Kanaal volbracht.

NIeuwe ronden, nieuwe kansen

Het nieuwe team is inmiddels alweer gestart. Er wordt begonnen met analyse van de voorgaande jaren en het werven van sponsoren.

NEN, trotse sponsor van het TU Delft Solarboat team

We vinden zowel onderwijs als innovatie op het gebied van energietransitie en duurzame mobiliteit erg belangrijk. Het TU Delft Solar Boat Team is een van de Dreamteams in de D:Dream Hall op de campus van de TU Delft. De naam van dit gebouw is een acroniem voor ‘Delft: Dream Realization of Extremely Advanced Machines’. In de D:Dream Hall werken meerdere studententeams aan hun eigen innovatieve projecten. NEN is vorig jaar benaderd door studenten van het Solar Boat Team omdat ze een scala aan internationale normen nodig hadden om te voldoen aan het wedstrijdreglement van de Monaco Solar & Energy Boat Challenge Offshore Class.